tisdag 31 januari 2012

Tacopaj med Lottas vitlökssås



Igår gav jag upp och idag har jag ont i nacke, axlar och armar.

Har under en lång period försökt få ungdomarna till att hjälpa till med tvätten.

Jag ville att de skulle hänga upp en tvätt och lägga i en ny en dag i veckan. Att de skulle ta hand om sin egen torra tvätt och bära upp den.

Hade hoppats att de skulle inse att det inte går att bara använda ett par jeans i en dag och sedan slänga dem i tvätten. Ville att de skulle lära sig att inte byta om flera gånger per dag. Eller helt enkelt slänga rena kläder på golvet. I ett hus med hundar fungerar inte det. Speciellt med William. Han har en päls som släpper av sig tussar. Även om jag dammsugar så efter några timmar finns det tussar på golvet likt rullande buskar i en western film.

Har inte vikt någon tvätt alls. Enbart tvättat och torkat. Sedan har jag lagt det på bänken i tvättstugan. Igår var hela bänken full med tvätt ända upp i taket. Så jag gav upp.

Det tog mig två timmar att vika allt. Efter många försök fick jag i alla fall barnen att bära upp sin egen vikta tvätt. Så nu står istället tvättkorgarna i deras rum. För in i garderoben är det ingen risk att det kommer. Om det inte kryper in av sig själv.

Gubbens tvätt kom aldrig upp. Han var under mina två timmar i källaren på vinden och la nytt golv över den gamla uppgången. Så han är ursäktad. Idag. Är tvätten kvar i morgon så ryter Lotta till.

En IKEA-kasse med handdukar och en med lakan blev det också. De fick jag bära upp själv.

Men nu är det nästan tomt på min bänk. Tills nästa gång.

Idag har jag ett möte med Mona och ett uppdrag åt Maja innan jobbet. Så en paj passar väldigt bra. Tacopaj går alltid hem.


Pajskal:
5 dl vetemjöl
150 gram smör
2 dl Kesella (fanns ingen kesella i byn så jag använde 250 gram cottage cheese/keso och ca 1 msk vatten)

Denna degen räcker till två pajer utan lock eller en med lock.

Fyllning:
1 kg köttfärs
2 påsar tacokrydda
riven ost
1 röd lök
2 tomater
1/2 röd paprika
3 inlagda feferoni

Vitlökssås:
5 dl gräddfil
3-4 vitlöksklyftor
1/3 tsk salt
1 krm svartpeppar


Rör ihop ingredienserna till vitlökssåsen och smaka av med salt och peppar. Låt stå kallt.


Blanda samman allt och låt degen ligga kallt i ca 30 minuter.

Tryck ut pajdegen i pajform. Spara hälften till ett lock om du bara gör en paj.
Nagga med gaffel och förgrädda i ugn 200 grader i 10 minuter.

Stek köttfärs och tillsätt tacokrydda.
Skär grönsakerna i mindre bitar.
Lägg köttfärs och grönsaker i pajskalet.


Toppa med ost.
(Kavla ut resterande pajdeg och lägg som ett lock över. Skär några skåror i locket så att värmen kommer ut.)
Grädda i ugn 200 grader tills (locket fått färg) osten har smält.

Servera Tacopaj med Lottas vitlökssås och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar