fredag 7 oktober 2011

Amerikanska chokladpannkakor med jordgubbssås


Gubben tyckte att vi idag skulle köpa mat ute och att jag skulle vila från matlagningen. Känns helt okej för jag har inte mycket ork.
Efter jag duschat, dammsugat hall och kök är jag helt slut.

Maja har idag varit hemma från skolan. Det händer inte så ofta för hon vill verkligen gå till skolan. Hon låg i sängen hela förmiddagen men dök upp i köket strax efter 12.30. Samtidigt kom Magda hem från skolan och båda ville ha något gott i magen.

Det börjar bli lite tomt i kylskåpet eftersom jag inte orkat handla men vissa basvaror fanns så jag snodde ihop lite mums. Men det hade nog blivit godare med 70% choklad istället för kakao. "Man tager vad man haver."

2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
3 msk kakao
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ner mjölk, smör och sist ägg.
Rör ut allt till en slät smet.
Klicka i 1 msk smet till varje pannkaka i varmt stekjärn.
Grädda 1 1/2 minut på varje sida.
När det börjar bubbla på ytan är det dags att vända.


Ringla lite jordgubbssås över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar