torsdag 27 oktober 2011

Facebook inlägg

Foto: Magda

Har läst ett facebook-inlägg som gjorde mig så glad. Måste bara dela med mig av en del. Just den delen som verkligen berörde mig.

Jag har alltid försökt att fokusera på de positiva sidorna av gubbens och barnens adhd. Även om det inte alltid går så bra så har jag ambitionen. Att nu bokstavligen se och kunna läsa det som jag själv försökt sätta ord på gjorde mig glad. 

Det är detta jag vill lära mina barn. Se möjligheterna istället för problemen. Utveckla det som de är bra på och låta de negativa sidorna förminskas. Att bara använda ett positivt laddat ord för samma "problem" förändrar det till något positivt. Då och där växer barnet/ungdomen som individ.



Duvner (1998) har gjort en lista med alternativa tolkningar för en del av ADHD-symptomen:

Överaktiv = Intensiv/energisk
Impulsiv = spontan/flexibel/kreativ m.m.
Otålig = nyfiken/intresserad
Lättavledbar = uppmärksam
Okoncentrerad = associationsrik
Egoistisk = individualistisk


Nedanstående exempel kommer från boken The myth of the ADD child, av Thomas Armstrong, och stämmer in på de flesta bokstavshandikapps symptom i viss mån:

Hyperaktiv = Energisk
Impulsiv = Spontan
Lättdistraherad = Kreativ
Dagdrömmare = Fantasirik
Ouppmärksam = Global tänkare
Oförutsägbar = Flexibel
Diskussionslysten = Oberoende
Envis = Engagerad
Lättretlig = Känslig
Aggressiv = Bestämd

Så, det är långt ifrån bara dåliga sidor med dessa handikapp. När man lärt sig hantera de dåliga effekterna av hur man är/beter sig och reagerar, så kan man också ha väldigt mycket nytta av sina "egenheter".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar