lördag 22 oktober 2011

Köttfärssoppa



Hösten har kommit med stormsteg. Även om jag älskar färgerna så avskyr jag kylan. Värken biter sig fast ännu hårdare i kroppen. Kylan borrar sig in i skelettet och jag fryser ända in i märgen. Idag visar sig i alla fall solen lite och temperaturen stiger något.

Soppan som jag skulle lagat igår får bli idag istället för orken fanns inte för matlagning igår. Även om det är en enkel och snabb soppa så behövas lite kraft för att strimla alla grönsaker och rotfrukter.

Något bröd orkar jag inte baka så Maja cyklade till affären och köpte Valje Grova.

500 gram nötfärs
2 morötter
1 palsternacka
3 selleristjälkar
1 squash
1/2 litet vitkålshuvud
1/2 purjolök
1 rödlök
1 röd spansk chilifrukt
12 dl vatten
500 gram krossade tomater med vitlök
1/2 dl kalvfond
1 1/2 dl matlagningsgrädde
1 - 1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 röd paprika

Fräs färsen smulig.
Skala morötterna och palsternackan.
Strimla eller skär i mindre bitar morötter, palsternacka, selleri, squash, vitkål, purjolök och rödlök.
Finhacka chili.
Blanda ner allt med köttfärsen.


Häll i vatten, krossade tomater och fond.
Koka upp under omrörning.
Låt småputtra några minuter.
Tillsätt grädden och låt soppan bli varm.
Smaka av med salt och peppar.
Kärna ur och tärna paprikan och lägg i soppan.

Har du färsk persilja så hacka lite och strö över vid servering.

Servera med ett gott bröd, smör, hårdkokt ägg och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar