tisdag 4 oktober 2011

Makaronilåda


Lika pigg som jag var igår lika trött är jag idag. Som tur är har jag planerat enkel mat idag med tanke på mitt besök på vårdcentralen. Ska vila så mycket som möjligt och samla kraft inför jobbet ikväll.

Makaronilåda kan innehålla precis vad du vill. Perfekt sätt att bli av med rester. Jag fick över av den lufttorkade skinkan igår så det får slinka ner i lådan. Vilka grönsaker du stoppar ner beror på tycke, smak och kylskåpets innehåll. Detta receptet går utmärkt att göra vegetarisk och bara använda grönsaker. Peston i sig innehåller mycket smak

600 gram kokta makaroner
1 röd paprika
200 gram lufttorkad skinka
200 gram fetaost
1 liten röd lök

Äggstanning: 
4 ägg
1 dl riven ost
4 msk röd pesto
6 dl mjölk (eller mjölk + grädde du bestämmer själv)
1 krm svartpeppar
1 tsk salt

Skär paprika, lök, fetaost och skinkan i mindre bitar.
Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen.
Blanda ner makaroner, skinka och paprika.
Häll blandningen i en ugnsfast form.


Grädda i ugnen i 200 grader. Ca 30 minuter eller tills äggstanningen har stannat.
Låt gärna lådan vila några minuter innan servering.


Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar