tisdag 19 februari 2013

8 fakta

Jag fick en "bloggutmärkelse" av Fru Fransson. Eller snarare en bloggutmaning. Det innebar att skriva 8 fakta om mig själv. Saker som ni inte visste om Lotta innan. Började fundera och det är svårt. Hur mycket vill jag dela med mig? Hur mycket vet ni redan? Vad vill ni inte veta?

Så här kommer det:

1. Jag är troende, kristen.
För mig är Gud Jehova vår skapare. Han är den som gett oss möjligheten till liv.
Tyvärr klarar jag inte av att leva upp till de krav som ställs av församlingen men min kärlek till och tro på Gud kan ingen ta ifrån mig.

2. Jag tror på vetenskapen.
För mig är min gudstro inte ett problem i vetenskapen. Jag ser dem som ett kompliment till varandra. Allt kan vi människor inte förklara.Vissa saker avslöjar sig men det som överlever är sanning och fakta.

3. Jag har aquafobi.
Vatten, speciellt sjöar och havet, ger mig sjuklig rädsla. Förr kunde jag få panik i badkar/dusch. Tvingade mig själv att delta i babysim för att bearbeta min rädsla. Jag har fått rädslan av min mamma och tänkte inte ge den vidare till mina barn. Idag går det oerhört bättre men jag är en badkruka även om jag kan simma.

4. Jag är humorbefriad.
Enligt min omgivning har jag ingen humor men det stämmer inte riktigt. Jag skrattar inte åt "Pang i bygget", "Stefan och Krister", "Mr Bean" eller andra så kallade humorprogram. Däremot kan jag skratta åt ordvrängeri och uppskatta tvetydigheter.

5. Jag älskar hesa "whiskeyröster".
Barry White får nackhåren att resa sig på mig.

6. Jag älskar att plugga.
Om det gick skulle jag vilja studera. För evigt. Det finns så mycket att lära sig. När jag betat av mina favoritämnen historia och religion finns mängder kvar. Jag försöker själv att studera men det är absolut inte samma sak. Jag är ett riktigt fakta - freak.

7. Jag spelar klassiskt.
I bilen hem om nätterna spelar jag P2 på radion. På högsta volym så ariorna får rutorna att vibrera. Klassisk musik berör mitt inre på samma sätt som en vacker solnedgång.

8. Jag är godtrogen.
Även om jag vet att ondska och elakhet finns så tror jag gott om alla människor. Det har medfört att jag genom åren blivit lurad, utnyttjad och bedragen. Fått hål både i plånbok och i hjärtat. Men jag låter inte det ta bort min tro på godheten. Det har bara gjort mig väldigt försiktig och släpper inte in folk ända in till mitt inre.


Så, mina 8 fakta. Har verkligen kämpat för att hitta något av värde att skriva. Jag är antingen en rätt grå och trist individ eller så är det så att jag varit väldigt öppen om mig själv här i bloggen. Ni vet redan allt. ;)

Nu skickar jag utmärkelsen vidare till bloggar jag läser och kom ihåg att det är helt frivilligt att delta.

http://februaribarn.blogspot.se/?m=1
Vi delar bland annat en sjukdom jag och februaribarn. Skönt att veta att någon faktiskt förstår.

http://www.lingonberrie.se/
Lingon, en underbar kvinna som tar mig ut på äventyr genom sina upptåg. Hon gör mig glad.

nillans.com
Min kära Anna. Vars liv ibland är väldigt tufft men hon kämpar på och sprider sin godhet omkring sig.

http://fridala.blogspot.se/
Hos Frida halkade jag in pågrund av hennes fina smycken som hon nu tagit en paus med.

http://annicake.blogspot.se/
Annica lockar sockertanden hos mig. Hon ger tips och idéer. Men framförallt fantastiska tårtbilder som gör mig avundsjuk.

1 kommentar:

  1. Tack fina Lotta för att du delar med dig!

    Och vi delar mer än bara en diagnos. Att tro på Gud, vetenskap och nattradio och även jag skrattar gott åt ordlekar!

    Du visar hur mycket livet innehåller! :-)

    SvaraRadera