torsdag 21 november 2013

Marinad till kyckling

Maxi hade ett erbjudande om frusna kycklingben för 20 kronor förpackningen. Jag köpte dem först till matkassen jag levererade igår men insåg sen att det inte var så bra med frusna varor. Så jag behöll dem själv och flyttar dagens soppa till

Jag har lagt kycklingbenen i marinad.

2 msk olivolja
3/4 dl soja
2 msk ketchup
2 tsk rosmarin
2 tsk oregano
3-4 vitlöksklyftor

Jag har marineringslåda men just idag tyckte jag att den tog stor plats i kylskåpet så jag använde mig istället av två förslutningsbara plastpåsar. Anledningen till att jag tar två är att det känns säkrare. Jag vill inte riskera att kycklingbenen eller någon vass kant ska punktera påsen och fylla kylskåpet med marinad. Mina påsar köper jag av Emanco. Har handlat av dem några år och är väldigt nöjd med allt jag testat.



Benen kan ligga i marinaden över natten men för mig räcker det några timmar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar